top of page

Tradisjon og utopi: Kunsten treng begge delar

Tekst: Sofie Marhaug

UtgÄve: RÞyst #14 - alternativ Þkonomi


I ein kapitalistisk marknadsĂžkonomi mĂ„ ĂČg kunstnarar ty til arbeidarrĂžrsla sine metodar dersom kunsten skal bli allemannseige. Venstresida kan heller ikkje overlate kulturpolitikken til pengemakta. I Noreg har vi tradisjon for Ă„ demokratisere kunsten slik at han ikkje berre er prisgitt dei med tjukke lommebĂžker. Kunsten mĂ„ forsvare denne arven og samstundes sjĂ„ framover. Tradisjon og utopi stĂ„r ikkje i motsetnad til kvarandre om mĂ„let er Ă„ skape kunst som motsett seg kapitalkreftene.


Foto: Mr TT/Unsplash

Kunsten treng ikkje berre Ă„ vere til for dei som har rĂ„d til han eller dei som har hĂžg nok utdanning til Ă„ forstĂ„ (eller late som at dei forstĂ„r) kryptiske kuratorskildringar. Venstresida mĂ„ gjere alvor av dei utopiske orda til kommunisten og forfattaren Nordahl Grieg om at «solskinn og brĂžd og Ă„nd eies av alle». Åndsverket er kunsten, og det tilhĂžyrar alle. Lettare sagt enn gjort, tenker du kanskje?


Det er likevel ikkje sÄ vanskeleg nÄr det allereie finst fagorganisasjonar, og lovar som har sprunge ut av desse organisasjonane, i Noreg. Vi har noko Ä bygge vidare pÄ. Dette gir oss verktÞy til Ä organisere bÄde produksjonen og distribusjonen av kunst pÄ ein mÄte som kjem fleire til gode.


Eg er nemleg lei av kunstpolitikk som blir fÞrt pÄ premissane til hÞgresida.


Kunst for kven si skuld?

I min eigen heimstad, Bergen, kryr det av kunstinteresserte hĂžgrefolk. Ein gong deltok eg i ein open samtale om kunst og samfunn, arrangert av kunstnargruppa Alt gĂ„r bra. I samtalen deltok ĂČg nokon av desse. Ein av dei mest drivne hĂžgrepolitikarane overraska med Ă„ fortelje om korleis kunsten kan vere ein fristad frĂ„ politikken. I ei verd der pengar rĂ„r og alt skal ha ein nytteverdi, eksisterer likevel kunsten for si eiga skuld – l’art pour l’art.


Dei fleste som sjĂžlv har hatt med kunst og kultur Ă„ gjere – eller til og med har prĂžvd Ă„ ha det som levebrĂžd – veit at sĂ„ enkelt er det ikkje. Kunstnarane er prisgitte bĂ„de staten og kapitalen anten i form av Ăžkonomisk stĂžnad eller marknadsstyrte salsinntekter.


Likevel er det noko i denne livsfjerne utsegna om kunsten for si eiga skuld. Dei aller fleste som arbeider med kunst tener seg ikkje sĂŠrleg rike. Dei er ikkje drive av profitten, sjĂžlv om kunst – pĂ„ sitt verste – fungerer som bĂžrs for dei aller rikaste og mektigaste i verda. Vi kunne driste oss til Ă„ seie at produksjonssida ikkje er marknadsstyrt, sjĂžlv om etterspurnaden er det. Ein viss grad av idealisme er i alle fall naudsynt for Ă„ velje kunst som livsveg, om ikkje du har gifta deg til rikdom eller arva masse pengar. DĂ„ spelar det ikkje noko rolle kva du gjer. Heller ikkje idealismen slepp fullstendig unna klassedelinga.


Dette fĂžrer oss til kunsten pĂ„ sitt verste: PĂ„ kunstauksjonar blir kunstverk selt for fleirfaldige millionar – til og med milliardar – kroner. Ei verdsleiande nettside for kjĂžp og sal av kunst, Artsy.net, kan fortelje oss at det dyraste kunstverket som blei selt pĂ„ auksjon i fjor gjekk for over ein milliard norske kroner. Det var maleriet til Claude Monet (1840–1926), Meules frĂ„ 1890, og blei auksjonert bort i Sotheby’s New York som er eit av dei mektigaste auksjonshusa i verda. Tida kan sjĂžlvsagt ha verka pĂ„ salsprisen, men lista over dei mest profitable kunstverka i 2019 viser at ĂČg nyare kunst gĂ„r for mange millionar norske kroner.


Meules er eit av dei mange maleria Monet laga av hĂžystakkar. Eg har vore sĂ„ heldig at eg har fĂ„tt sjĂ„ nokre av dei pĂ„ veggen i d’Orsay-museet ein gong eg var i Paris. Dei er vakre og Monet mĂ„ ha vore nĂŠrmast besett av korleis sola leika med fargane i det tĂžrre graset. Eg kan ikkje tru at det var pengane Ă„leine som dreiv Monet dĂ„ han mĂ„la bilete etter bilete av hĂžystakkar, men kva veit eg?


Pengane rĂ„r ikkje berre i New York. For nokre veker sida var eg pĂ„ mĂžte med ein utbyggar. DĂ„ fekk eg ikkje berre lĂŠre meir om planane deira, eg fekk ĂČg sjĂ„ den flotte kunsten dei pynta lokala sine med. PĂ„ styrerommet hang eit svĂŠrt maleri signert Odd Nerdrum. Ein av dei som jobba der kunne fortelje meg at kunstverket pleidde Ă„ hĂžyre til David Bowie. Det var viktig for dei «Ä fĂ„ maleriet heim» dĂ„ songaren dĂžydde for nokre Ă„r sidan. Dermed var det rett pĂ„ auksjon for Ă„ sikre seg denne skatten.


Var styrerommet heimen til bilete? Det kan godt tenkast at Nerdrum er nÞgd med plasseringa, men det er vel strengt tatt storleiken pÄ lommeboka som avgjer kva som er heimen til maleriet.


Pengar er stoffet verda er laga av

SjĂžlv den kunsten som er tatt ut av styrerommet kan bli opplevd som utilgjengeleg. Kvifor kunne eg i det heile sjĂ„ pĂ„ hĂžystakkmaleria til Monet? Kva gjorde eg pĂ„ d’Orsay-museet liksom?


Det var ikkje tilfeldig. Eg har vakse opp med ei mor som er kunstnar. Ho har lĂŠrt meg om kunsthistorie og rĂ„da meg til Ă„ vitje d’Orsay-museet; ikkje bruk tid pĂ„ Ă„ stĂ„ i den lange kĂžen til Louvre-museet! Utdanninga mi var dessutan Ă„rsaka til at eg drog til Paris; eg var pĂ„ eit seminar saman med andre stipendiatar frĂ„ Norden.


Denne vĂ„ren las eg romanen Normal People av Sally Rooney, som ĂČg har blitt filmatisert og vist pĂ„ NRK. Det er mykje ein kan seie om romanen, men pĂ„ sitt beste skildrar Rooney korleis klasseforskjellar verkar inn pĂ„ liva til romanpersonane. Det hender at klasse er heilt avgjerande for vala dei tar, til trass for at det ikkje er tale om ei eller anna Dickens-forteljing frĂ„ 1800-talet. Det handlar om Europa i dag.


Den eine hovudpersonen, Connell, har vakse opp med ei Äleinemor. Ho har tatt seg ein ekstra jobb som vaskehjelp hos mora til det som seinare blir kjÊrasten til Connell. Handlinga er nemleg lagt til Irland etter finanskrisa. Der kunne ikkje folk velje og vrake karriereveg frÄ Þvste hylle. Det er det som regel svÊrt fÄ som kan nokon stad.


Men Connell er flink pÄ skulen og seinare pÄ universitetet, der han fÄr eit stipend. Med desse pengane kan han reise til kontinentet:


Suddenly he can spend an afternoon in Vienna looking at Vermeer’s The Art of Painting, and it’s hot outside, and if he wants he can buy himself a cheap cold glass of beer afterwards. It’s something he assumed was just a painted backdrop all his life has revealed itself to be real: foreign cities are real, and famous artworks, and underground railway systems, and remnants of the Berlin Wall. That’s money, the substance that makes the world real. There’s something so corrupt and sexy about it.[1]


Rooney snur det kjente Shakespeare-sitatet «we are such stuff / as dreams are made on» frÄ The Tempest pÄ hovudet: Det er ikkje draumane og fantasien som gjer verda levande. Det er berre pengar som gjer det mogleg for Connell Ä oppleve den kunsten han berre har kunna drÞyme om tidlegare.


Kunstnarstyre mot marknadsstyre

Ei pengestyrt verd er ei dyster verd all den tida rikdommen er sÄ ulikt fordelt som han er. DÄ er det lett Ä miste trua pÄ at det kunne vore annleis.


Heldigvis er ikkje dette heile biletet. Eg arva kanskje kunnskap om kunst frĂ„ mor mi, men ho tok hĂžgare utdanning sjĂžlv om foreldra hennar ikkje gjorde det. Slik fekk ho ikkje berre ta del i noko nytt; ho var ĂČg med pĂ„ Ă„ gjere kunsten breiare. Familien hennar var jo ikkje fĂ„kunna. Dei hadde tvert imot kunstnariske evner som dei levde med, berre ikkje av. Likevel treng vi at det blir lagt til rette for at ĂČg desse evnene fĂ„r utfalde seg og bli ein del av kunsten som institusjon. Det skjer ikkje av seg sjĂžlv, men kunstinstitusjonane treng det: At folk med arbeidarklassebakgrunn kjem til kunstfeltet gjer nemleg feltet betre enn det var. Dei tar med nye erfaringar og ny kunnskap. Kunsten blir rikare i bĂ„de konkret og Ă„ndeleg forstand.



Utdanninga til mor mi – og seinare mi eiga – har vore mogleg fordi arbeidarrĂžrsla har pĂ„verka politikken i Noreg. Det er ikkje fordi staten i seg sjĂžlv er god og snill, men fordi fagrĂžrsla og partia pĂ„ venstresida har kjempa for at lik rett til utdanning med ei til tider raus lĂ„nekasse som rĂ„dande prinsipp.



Utdanninga til mor mi – og seinare mi eiga – har vore mogleg fordi arbeidarrĂžrsla har pĂ„verka politikken i Noreg. Det er ikkje fordi staten i seg sjĂžlv er god og snill, men fordi fagrĂžrsla og partia pĂ„ venstresida har kjempa for at lik rett til utdanning med ei til tider raus lĂ„nekasse som rĂ„dande prinsipp.


Dette er berre eitt av fleire eksempel pÄ korleis arv og pengar har blitt utfordra.


Eit anna, kanskje mindre openbert eit, er KulturrĂ„det. Det forvaltar stĂžnad til mange ulike kunstformer, og blei tilsynelatande skipa pĂ„ slump i Ă„ra 1964–1965. I festskriftet pĂ„ KulturrĂ„dets 25-Ă„rsdag skriv ekspedisjonssjef i Kultur- og vitskapsdepartementet, Johns. Aanderaa, at «[s]kipinga av norsk kulturfond var nĂŠrmast eit improvisert tiltak».[2] KulturrĂ„det kom pĂ„ beina Ă„ret etter for Ă„ disponere midlane. I Mie Simonsen Bergs Historien om en budsjettpost blir skipinga kalla eit «dristig og omstridt initiativ».[3]


GÄr vi til budsjettinnstillinga frÄ 1964, finn vi prov pÄ at frykta for marknaden like fullt var noko av bakgrunnen for at KulturrÄdet blei oppretta: «Utviklingen henimot stÞrre fellesskap i verden gjÞr at kulturpÄvirkningen utenfra blir sÄ meget sterkere enn tidligere. SÊrlig de smÄ sprogsamfunn er i fare ved at oversvÞmt med billig utenlandsk kulturstoff.»[4]


Dette kan hÞyrast konservativt ut, ikkje minst grunna den gamaldagse mÄlforma, men det dreidde seg i rÞynda om Ä demme opp mot marknadskreftene som utfordra levebrÞdet til norske kunstnarar og kulturarbeidarar.


I festskriftet RÄd for urÄd skildrar musikar og tidlegare formann i Arbeidarpartiet sitt kulturutval, Kjell BÊkkelund, dei sÄkalla pionerÄra til KulturrÄdet. Han fortel om misnÞgde kunstnarar som er ivrige etter Ä gjere noko med norsk kulturpolitikk.[5] SÄ heilt ovanfrÄ-og-ned var rÄdet neppe.



BÄde frykta for kapitalkreftene og dei faktiske behova til kunstnarane var med pÄ Ä drive fram ei ny, statleg stÞnadsordning



BÄde frykta for kapitalkreftene og dei faktiske behova til kunstnarane var med pÄ Ä drive fram ei ny, statleg stÞnadsordning. Ei innvending kan riktignok vere at denne ordninga ikkje fungerer som ho skal, men kulturfondet og -rÄdet var meint til Ä skulle utjamne rÄ marknadsmekanismar. Det er dÄ noko.


Eit tredje eksempel, som for tida er sterkt truga, er kulturskulen. Kulturskulen er som kjent eit tilbod for alle ungar, uavhengig av inntekt og bakgrunn, som gjer det mogleg Ă„ uttrykke seg kunstnarisk – anten det skulle vere eit musikkinstrument, biletkunst, teater eller anna – pĂ„ fritida. I Noreg har kulturskulen vakse fram nedanfrĂ„ pĂ„ 80- og 90-talet. Skular har blitt oppretta i ei rekke kommunar heilt til Stortinget endeleg tok dei inn i OpplĂŠringslova, paragraf 13-6, som seier at alle kommunar skal ha musikk/kulturskuleopplĂŠring.


Dette er viktig for Ä sikre at ikkje berre dei som er rike fÄr gode fÞreseiingar for Ä skape kunst og kultur. Til sist er det dessutan heile samfunnet som vil tape pÄ at overklassen er dei einaste som fÄr rÄd til kulturopplÊring. Det kulturelle mangfaldet vil nemlig bli mindre. Men mest av alt tapar altsÄ dei som har minst frÄ fÞr, dei som ikkje har rÄd til Ä betale for private tilbod.


No er denne retten truga frÄ fleire hald.


For to Är sidan blei eg kontakta av LO-forbundet Creo (tidlegare Musikaranes fellesorganisasjon). Dei Ätvara mot ein rapport frÄ NÊrings- og fiskeridepartementet om «like konkurransevilkÄr mellom offentlig og privat sektor». Der blir kulturskulen nemnt som eksempel pÄ ei mogleg «konkurranseflate» og derfor eit omrÄde som ein bÞr gjere noko med.[6]


I Bergen er «konkurranseflata» allereie utvida. Tilstanden til den kommunale kulturskulen er dessverre langt frÄ rosenraud. Her er ventelistene lange, og ein ordinÊr elevplass kostar over 4000 kroner Ärleg. Fattige familiar kan rett nok sÞke om friplass, men dette er ingen garanti for at barnet deira er sikra ein plass.


Vi har dessutan fÄtt ein situasjon der rike foreldre kan kjÞpe seg forbi den kommunale kÞen. Det same selskapet som har oppretta private vidaregÄande skular i Hordaland, Metis Education AS, starta i 2016 opp ein privat kulturskule i Bergen med dyrare satsar enn den kommunale kulturskulen.



Vi kan styrke bÄde vanleg utdanning og kulturopplÊring for alle, slik at arv ikkje skal avgjere kven som fÄr lage kunst. Og vi kan bruke utjamningsmekanismar til Ä gi eit mangfald av kunstnarar ei lÞn Ä leve av.



Poenget med desse eksempla er ikkje Ä seie at kommunen og staten er ein garanti for gode arbeidsvilkÄr for kunstnarar eller rettvis fordeling av kulturopplevingar. Det er snarare Ä understreke at det finst nokre viktige ordningar som trass alt kan brukast til Ä utfordre marknadskreftene: Vi kan styrke bÄde vanleg utdanning og kulturopplÊring for alle, slik at arv ikkje skal avgjere kven som fÄr lage kunst. Og vi kan bruke utjamningsmekanismar til Ä gi eit mangfald av kunstnarar ei lÞn Ä leve av. Viss ikkje er det berre dei med mest pengar pÄ auksjon som fÄr avgjere kva kunst, og dermed og kva kunstnarar, som har livets rett.


SĂ„ finst det ei rekke andre eksempel pĂ„ korleis kunstnarar sjĂžlv – heilt uavhengig av kommunar og staten – skapar kunst av og for folk. Eg kunne skrive ein heilt eigen artikkel om slike rĂžrsler, men nĂžyer meg denne gongen med Ă„ peike pĂ„ Ă©in ting som eg synest er pĂ„fallande: Veldig mykje samtidskunst freistar Ă„ ikkje avgrense seg til eit lukka gallerirom. Noko er spontant og situasjonsavhengig, noko er langsamt og spreidd. Slik prĂžver mange kunstnarar Ă„ unngĂ„ bli til samleobjekt for dei rikaste menneska i verda.


La meg nĂžye meg med to eksempel.


Med modernismen fĂ„r vi ĂČg avantgardekunst, der noko av poenget nettopp er Ă„ bryte med tradisjonen – Ă„ gjere opprĂžr mot det som har vore. DĂ„ er det ikkje sĂ„ rart om kunsten blir politisk anten det dreier seg om anarkismen til dadaistane eller kommunismen til surrealistane. Eit nyare eksempel eg vil trekke fram, som dreg veksel pĂ„ avantgardismen, er situasjonistane. Dei organiserte seg frĂ„ 1950-talet og framover pĂ„ same mĂ„ten som marxistane i ei fĂžrste og andre Internasjonale samanslutning, med eit radikalt program og ymse fraksjonar. Dei hadde likevel det til felles at dei motsett seg ideen om kunsten som vare. For situasjonistane var det derfor viktig Ă„ framheve autonomien til kunsten. Å ta kunsten ut av marknadsĂžkonomien kunne vere eit mĂ„l i seg sjĂžlv.


Det andre eksempelet peikar ĂČg pĂ„ ein form for anti-institusjonalisme. Ein av dei viktigaste performancekunstnarane pĂ„ 1900-talet var tyskaren Joseph Beuys. Han blei ein del av fluxusrĂžrsla, men han var ĂČg tilknytt dei meir tradisjonelle institusjonane. DĂ„ han underviste pĂ„ kunstakademiet i DĂŒsseldorf, ville han ta imot alle studentar. Det skulle ikkje vere noko opptak til utdanninga. Tanken var bĂ„de radikal og egalitĂŠr, og Beuys kom sjĂžlvsagt pĂ„ kanten med heile akademiet grunna praksisen sin. Likevel er det vanskeleg Ă„ ikkje sjĂ„ han i samanheng med det kunstnariske prosjektet til Beuys. I eit kunstverk frĂ„ 1964 kalla Lebenslauf/Werklauf laga han ein delvis fiktiv CV. Beuys utfordra nemleg dei institusjonelle grensene.


Det finst innvendingar mot dei kunstnariske prosjekta eg har nemnt. Dei var ikkje berre progressive; sjÞlv om Beuys skulle vere aldri sÄ fellesskapsorientert, bygga han for eksempel ein enorm kult kring eigen person.


Personleg er eg ikkje mot institusjonar i seg sjÞlv. Det kan ved fÞrste augekast sjÄ ut som at nokre av rÞrslene tidleg innanfor kunsten pÄ 1900-talet var det, men vi kunne like gjerne seie at dei prÞver Ä skape sine eigne institusjonar. Dei verkar rebelske fordi dei ikkje fÞlger marknadslogikken, men til og med dei avantgardiske kunstretningane har vore opptatte av ei form for fellesskap. Forskjellen er berre at dei skapar nye former for fellesskap. I dag kan fortidas fellesskap verke inngrodde, men ein gang var dei nye og langt pÄ veg egalitÊre.


Dei er i riket sitt og sÄr si jord

Temaet for denne RĂžyst-utgĂ„va er alternativ Ăžkonomi, og denne teksten har prĂžvd Ă„ peike pĂ„ nokon mĂ„tar Ă„ organisere kunstproduksjon og -distribusjon pĂ„ – som statlege stĂžnadsordningar og offentleg kulturskule, som pĂ„ sine vis gĂ„r utanom marknadsĂžkonomien.


FĂžrestillinga om at kunsten i seg sjĂžlv har ein annan logikk enn kapitalismen, som hĂžgremannen eg refererte til i innleiinga snakka om, vil eg likevel Ă„tvare mot. Dersom vi romantiserer kunsten og kulturen for mykje, endar vi opp med lausarbeidarar og – det som verre er – kunst for dei som allereie har rĂ„d til det. Kunsten har sjĂžlvsagt sin eigen verdi som gjer det mogleg Ă„ snakke om kunst for kunsten si eiga skuld. Men vi mĂ„ hugse at arv og pengar er heilt avgjerande for kva som er verdifullt sjĂžlv i kunstverda.



Dersom vi romantiserer kunsten og kulturen for mykje, endar vi opp med lausarbeidarar og – det som verre er – kunst for dei som allereie har rĂ„d til det



Likevel er kunsten ĂČg drive fram av menneskeleg lyst – om ikkje heilt, sĂ„ i alle fall delvis uavhengig av marknadsĂžkonomien. Dessutan kan ein i kunsten fantasere om ei annleis verd og om andre mĂ„tar Ă„ organisere samfunnet pĂ„. Det trur eg er viktig. Eg har aldri vore nokon tilhengar av Ă„ slĂ„ ned pĂ„ utopiske tenkemĂ„tar. For eg trur ikkje desse stĂ„r i motsetnad til dei heilt konkrete, sosiale mĂ„tane ein har klart Ă„ organisere kunst og kultur pĂ„ fĂžr. Om vi byggar vidare pĂ„ desse organisasjonsformene, som attpĂ„til er truga, kjem vi ein lang veg. Vi treng nemleg bĂ„de draumar og erfaringar for Ă„ endre verda.


Derfor mÄ for det fÞrste kunstnarane organisere seg og interessene sine. For det andre mÄ venstresida spele pÄ lag med fagorganisasjonane til kunstnarane, slik Stortinget i nokon grad gjorde dÄ dei oppretta KulturrÄdet i si tid. Vi vil ikkje legge ned rÄdet, men gjere det endÄ meir demokratisk og fagleg forankra. Venstresida mÄ dessutan forstÄ at nÄr det spÞker for institusjonar som kulturskulen, sÄ gÄr det i fÞrste rekke utover dei som har minst i samfunnet, og i neste rekke utover mangfaldet i kunsten. Ei slik utvikling er fullstendig pÄ kollisjonskurs med kva vi stÄr for. SÄ sjÞlv om kulturpolitikk ikkje stÄr hÞgast pÄ dagsordenen til nokon politiske parti og neppe trekker dei store veljarmassane, er kunsten for viktig til Ä overlate til marknadskreftene.


Referenser [1] Sally, Rooney. Normal People. London: Faber & Faber, 2018, 160. [2] Aanderaa, Johns. i Bevaring – utvikling – nyskaping. Norsk kulturrĂ„d 25 Ă„r. Oslo, 1989, 9. [3] Berge, Mie Simonsen. Historien om en budsjettpost. Bergen: Fagbokforlaget, 2005, 17. [4] Budsjettinnstilling, S. nr. 234, 1964. [5] BĂŠkkelund, Kjell i RĂ„d for urĂ„d. Oslo: GrĂžndahl og Dreyer Forlag A.S., 1994, 9. [6] Like konkurransevilkĂ„r for offentlige og private aktĂžrer. Oslo, 2018, 30.

bottom of page